I dag har elevene virkelig studert reflekser for å skape en torso ved hjelp av komplimentærkontraster.
De skal male kroppen til Venus med røde og grønne skygger for å få til en illusjon av en tredimensjonal form på et ark.
Det er ikke så lett siden gipsen er blitt møkkete og matt og lysforholdene i tegnealen på langt nær er gode nok til å skape gode refleksjoner. Skyggene på de delene av torsoen som går ut, blir røde på undersiden og grønne på oversiden med rett lyssetting.
Det var den franske maleren Eugene Delacroix som under en studietur til Nord-Afrika på begynnelsen av 1800-tallet oppdaget at når sollyset falt på de hviltkalkede husveggene ble skyggene lilla. Gul og lilla er komplimentærfarvekontraster, akkurat som rød og grønn.
Farveteorien hans går ut på at alle skygger er komplimentaærfarven til objektet som skaper skyggen, kort sagt. Dette benyttet impresjonistene seg av i sin malekunst.
Torsoen står på rød papp som gir gjenskinn på gipsskulpturen. Det grønne i skyggene oppstår som en komplimentærkontrast i øyet for å kompansere det røde. Øyet ønsker til en hver tid å oppnå full optisk balanse i form av en simultant-effekt. På denne måten får elevene erfare farveteorien i praksis.
It was through Delacroix that the Impressionists were introduced to ideas of color contrast, including simultaneous contrast.
Prøv selv: Stirr lenge, ca. 30 sek., på krysset i det røde kvadratet, flytt blikket til den hvite kvadratet. Hva skjer?
Videre i prosessen:
Neste uke blir de fleste ferdige, så er det juleferie....
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar