Studiespesialisering





Vi er elever og lærere på programområdet studiespesialisering med formgiving ved Glemmen vgs.
På bloggen vil vi vise hva vi gjør gjennom tre år i programfagene
Visuelle kunstfag , Design og arkitekur og programfag til valg. Velkommen!
Innleggene med tekst og bilder i jpg-format og oppløsning 150 sendes til stfglemmen@gmail.com

fredag 7. september 2012

Day of friendship




Today all students, all teachers, all staff, all janitors, office staff, housekeeping employee -everyone celebrate the day of friendship by making a chain around our school.


glemmenringen nyhet 9741.jpg
This photo: Rolf Gundersen

The arrangement was 'taped' by The Norwegian Broadcasting from a helicopter.


Julie:  Take my hand

A previous student gave a rap concert, and everyone got a black rubber bracelet with the words 'Friend of Glemmen' and a smily engraved -  and of course the baker apprentices served cakes.
At about 18.30 we can watch ourselves on the national TV news!
Read more about this stunt on the school's website!
More to come!






Det var fredag, blå himmel, sol og vindstille. En perfekt dag for å markere det gode glemmenvennskapet. Vi er glad i skolen vår, og vi vil at Glemmen skal være verdens beste skole å være elev eller ansatt på. Derfor slo vi i dag en vennskapsring rundt hele skolen vår. Vi ville at alle skulle holde hverandre i hendene og da helikopteret var på plass over Rema 1000 så vi opp, smilte og ble foreviget.
Vi var omringet av venner. Alle fant seg en plass i ringen. Kanskje fikk du noen nye bekjente, kanskje fikk du kjæreste i dag, kanskje kom du på tv? Uansett fikk du en opplevelse du vil huske i lang, lang tid.
På Glemmen står vi sammen i tykt og tynt, og i dag viste vi det for hele verden.
Takk for en strålende dag, våre venner!
Hilsen alle oss på Glemmen videregående skole


http://www.facebook.com/#!/glemmenvgs

søndag 2. september 2012

Skolestart; Visuell biografi


Førsteklassingene fikk i oppgave å intervjue hverandre to og to. Deretter skulle de lage en pastell ved hjelp av formale, estetiske virkemidler som linjer, flater, farger og komposisjon. Motivet skulle ta utgangspunkt i notatene fra intervjuet der elevene presenterte seg selv.




Vi fikk vite at mange elever driver med en eller annen form for idrett, mange er glad i dyr.



Flere av elevene betrakta seg selv 
som litt rotete!



Musikk er en felles interesse.


De fleste er stort sett glade og fornøyde, men med enkelte grå dager innimellom...



Stort sett er elevene ikke så forskjellige - og ønsket om at dette skal bli et godt skoleår og fin start på tre år på Glemmen vgs, er viktig for alle.


torsdag 21. juni 2012

Sommeravslutning for vg2 elevene


Også denne er det blitt tradisjon å holde på idylliske Isegran med masse plass til piknikk og grilling.






onsdag 20. juni 2012

Siste utflukt med gjengen


Det har blitt en tradisjon at alle elevene og lærere på vg3 trinnet drar til Galleri F15 på Jeløya en av de siste dagene før skoleslutt. Utstillingen denne sommeren heter Time Out. Tendeser 2021. Les mer.
Etter omvisning spiser vi herlig mat i kafeen som er betalt med pengene vi får for å designe julekort for Frevar.





Omviserne får elevene til å være aktive mottakere av formidlingen, og noen ganger er det lov føle og kjenne på materialene for virkelig å oppfatte det taktile ved uttrykket.




Hjemmelaga kaker nytes på plenen. Det er ikke alltid i like fint vær som på denne dagen. For i år var det spesielt flott!





Et av de utstilte objektene var en ugle laget av knappenåler.





tirsdag 5. juni 2012

Byvandring med elevene


Hva er vel bedre enn å lære om stilarter i arkitekturen ved å se bygningene i virkeligheten?
Byen vår byr på mange hus fra ulike epoker opp gjennom historien, og på vandringen vår fikk vi studert et lite utvalg.


Østfold kunstnersenter, trehus i Jugendstil

Klubblokalet Phønix fra 1876 i nyklassissisme, arkitekt Jacob Wilhelm Nordan

Jugendhus i mur

Privathus i nyromansk stil med innslag av detaljer i Art Nouveau

Andre bygninger langs ruta:

Storgaten 20 i ny-Louis-seize/jugendstil, tegnet av Hans Backer Fürst, 1910

Karlandergården i Storgata 4 er en god representant for post-
modernismen i Fredrikstad. Bygget er tegnet av arkitektene
Arntzen og Solheim som også har tegnet Nygaardsgaten 33 og 37.

Norges Bank holdt til i denne kraftige, tunge granittbygningen i jugendstil fra 1916. Bankbygningen ble bygget etter tegninger av den kjente Kristianiaarkitekten Victor Nordan, og oppført under ledelse av byggmester Axel Bronn.

Funksjonalisme fra vår tid

Tordenskiolds gate 4,Våningshuset sveitserstil med detaljer fra dragestil, ble oppført i 1898.
Turnhallen, dragestil, bygget i 1899, arkitekt var Ole Sverre fra Fredrikstad

Biblioteket fra 1925 i en stil som har hentet inspirasjon fra borgarkitektur

Empirehuset på Isegran fra tidlig 1800-tallet

Funksjonalisme fra 1930-tallet

Blå Grotte, bygd i 1938. Bygningen ble oppført etter tegning av arkitekt ArthurBrynhildsen.
Godt eksempel på funksjonalisme.

Speilet tegnet avAksel Fronth, oppført i 1967 som eksempel på Modernismen.

Disse rakk vi ikke å studere nærmere - det får bli en annen gang:
Domkirken i nygotisk stil fra 79-80 etter tegninger av arkitekt Waldemar Ferdinand Lühr

Lykkeberg i nyromantisk stil fra 1873-75, da trelastgrosserer Julius N. Jacobsen engasjerte den dyktige Kristiania-arkitekten Paul Due

Rådhuset, tegnet av Lunde &Løvseth Arkitekter AS. Bygget sto ferdig i februar 2002.


fredag 11. mai 2012

Elevene kan ta et år på skole i York

Mari og Birgitte tilbrakte et år i York der de fulgte undervisningen på vg2 trinnet



Hva var den største motivasjonen for å ta 2. året i York?
Selvfølgelig at det var noe helt nytt, og det var egentlig litt spennende og ikke vite helt hva vi kom til.
Selv om vi fikk mye informasjon om skolen og div.
Hva slags informasjon fikk dere på forhånd om skolen og stedet før dere dro?
Vi fikk vite hvor mye det kostet, hvor mye vi fikk i støtte av lånekassen, også hadde vi et informasjonsmøte i Oslo noen dager før vi skulle dra, hvor alle hadde muligheten til å stille spørsmål, og vi fikk møte elver som hadde gått på York tidligere og fikk mange lure tips.
Stemte informasjonen?
Veldig mye av informasjonen stemte, og vi følte at vi var godt forberedt.
Hva er den største forskjellen mellom å gå på skolen i York og Glemmen vgs?
Det må nok bli undervisningsmetodene og lærere. Fikk en veldig positiv opplevelse med dyktige lærer og kreative arbeidsmetoder. Noe jeg lærte mye av.
Hvordan bodde dere?
Vi bodde i en veldig hyggelig vertsfamilie, og stor trivdes, vi holder fremdeles kontakten med familien.
Hva var den største utfordringen ved å komme tilbake på Glemmen vgs?
Den største utfordringen ved å komme tilbake til Glemmen igjen er nok det at vi har gått glipp av endel data timer, vi jobbet mer praktisk, noe jeg syns fungerte mye bedre.
Det blir nok også en liten utfordring ved at vi kanskje ikke går igjennom det samme stoffet i England som kanskje det de hjemme har gått igjennom, men det har stort sett gått bra.
Fikk dere noen 'venner for livet'? Hva gjorde dere på fritiden?
Ja, helt klart! Vi møtte utrolig mange hyggelige mennesker og har fått mange nye venner. I tillegg til dette ble også jeg og Birgitte bedre venner, vi var jo venner før vi dro også, men ikke på samme måte. Når man bor med en person i 1. år blir man godt kjent med hverandre.
Hvilke råd vil dere gi til ungdom som 'lurer på' om det skal ta 2. året i York?
Jeg vil absolutt anbefale de som «lurer» å dra, det er et kjempe spennende år med mye som skjer og man får minner for livet.  Ja det koster litt, jeg valgte å bruke mine egne sparepenger i tillegg til støtte fra lånekassen. Når det er sagt, så anger jeg ikke.
Hvilket minne derfra står sterkest?
Det er litt vanskelig å velge, men vi hadde en veldig kos kveld med vertsfamilien.
Vi spiste samlet middag, vi hadde en venninne på besøk, og vi koste oss med et par glass vin og litt små snacks. Vi satt i mange timer og bare snakket og koste oss uten at vi egentlig fikk med oss hvor fort tiden hadde gått. Utover kvelden fant vi frem litt mer godteri og noe å drikke på og koste oss i sofaen med en god film, svarer Mari

Og her er gjengen som etter sommerferien starter det andre året sitt -  i York:




onsdag 9. mai 2012

Forming med ord


En av oppgavene i kunst -og formkultur  vg3 er å skrive dikt til et maleri fra barokken.
Her har Silje satt tekst til maleriet Judith halshogger Holofernes av Artemisia Gentileschi.